ÖoB söker delägare
Kedjan ser sig som färdigvuxen i Sverige då man nått ett butiksnät om 150 butiker, i dag har man knappt 100 butiker runt om i landet. Dessutom vill man öka på antalet citybutiker till ett femtiotal. I den pilotbutik man öppnade i centrala Stockholm för två år sedan ligger omsättningen per kvadratmeter och r på 60 000 kronor, att jämföra med 25 000 kronor för kedjans stormarknadskoncept. Dessutom är nettovinstmarginalen nästan dubbelt så hög. – Östermalmstorg vore bra. Vi jobbar med ett läge på Sveavägen, kundströmmarna är bra där, säger Oskar Svensson, vd och delägare i Runsvensgruppen. Bolagets ledning uppger själva att ett lågpriskoncept som ÖoB saknas i delar av Europa och nu söker man en delägare som kan vara med och bidra både med kunnande och med ekonomiska muskler för utlandsexpansion. – Sökandet är i det här stadiet förutsättningslöst. Hur stor andel av bolaget som är till salu och till vilket pris, är öppna frågor, säger Oskar Svensson. – Det är inte pengarna som är det primära. Vi vill hitta en partner som bidrar med kunskap, erfarenhet och nätverk, säger han till Dagens Industri. Bolaget är värderat till mellan två och tre miljarder kronor.