Prispressen kostar miljarder
Det råder ingen brist på kunder i svenska hemelektronikbutiker. Omsättningen ökar stadigt för aktörerna i branschen. Men lönsamheten sviktar hos elkedjorna. En av aktörerna är Elgiganten, som har funnits i Sverige sedan 1994 och har i dag 70 varuhus. En sammanläggning av den svenska verksamheten – som visar den svenska grossist- och butiksverksamhetens resultat, där systerbolagen Elgiganten Grossist AB och Elgiganten AB och tillhörande dotterbolag ingår – visar en omsättning för år 2009/2010 på 6,2 miljarder kronor och ett resultat före skatt på 53 miljoner kronor. Om Elgiganten ska expandera under året säger marknadschef Eddie Hernandez så här: – Vi investerar rejält i ombyggnationer och nyetableringar. Det verkar alltså finnas utrymme för att växa mer. Och kedjans egen statistik pekar åt samma håll: 1,3 miljoner fler besökare i kedjans varuhus 2010 jämfört med 2009. Cirka 3,3 miljoner fler månadsunika besökare på www.elgiganten 2010 jämfört med föregående år. Det totala antalet besök, på varuhus, internet (månadsunika) och samtal till kundtjänst, uppgick till 39 miljoner 2010. – Vi har som mål att fortsätta vår försäljningstillväxt och öka till tio miljarder kronor inom de kommande tre åren, säger Eddie Hernandez.Elgigantens försäljning på 6,2 miljarder kronor exklusive moms gör kedjan försäljningsmässigt till störste aktör i hemelektronikbranschen. I den unikt hårda konkurrensen i Sverige har Elgiganten flera fördelar, enligt Eddie Hernandez. Tillgängligheten är en, att kedjan är välkänd för låga priser på kända varumärken är en annan. En redan hård prisspress, vilka marginaler finns det då för att sänka priserna ytterligare? – Då får man ha andra uppsidor. Som vår välfungerande logisitik, med centrallager i Jönköping, och stora inköpsvolymer som ger möjlighet till bra inköpspriser. De flesta inköp görs för hela Norden, en del för hela Europa. En annan relativt ung aktör som nafsar Elgiganten i hälarna är Media markt. – Enligt Gfk:s marknadsundersökningar är vi nummer två på marknaden, konstaterar Media Markts marknadschef Johan Rosenblom och tillägger att man inom tolv till arton månader vill vara marknadsledare. Både Elgiganten och Media markt har muskler att sätta in i konkurrenskriget. Elgiganten ägs av brittiska börsnoterade Dixon group. Bakom Media Markt står tyska börsnoterade koncernen Metro Group. Trots att förlusterna i Sverige ökar fortsätter Media markt att öppna varuhus i Sverige. Dagens 19 ska under året åtminstone bli fyra till. Kontrakt är klara i Luleå, Malmö, Kristianstad och Stockholm. I annat sammanhang har kedjan kommunicerat att Sverige kan ha plats för 30–33 varuhus. – Sverige är en del av Media markts expansionsstrategi, säger Johan Rosenblom. Det är ett kvitto på framgång att våra ägare frigör ännu mer resurser för vi ska kunna växa ytterligare. På frågan om när verksamheten ska visa svarta siffror har Sverige-vd:n Mikael Hagman till Svd sagt att ”Om några år. Men detta beror ju inte bara på oss. Skulle Elgiganten lägga ned, skulle det gå på en kvart.” Siba med koncepten Siba och Computer city har totalt 54 varuhus. Kedjan agerar i Sverige, Norge och Danmark. Siba är sparsam med att lämna ut uppgifter om omsättning och lönsamhet. På hemsidan står det att företaget har 800 anställda och en omsättning på 4,1 miljarder inklusive moms i Norden. Sibas ägarfamilj, familjen Bengtsson, lade i början på året bud på Netonnet. Men budet var lågt och Netonnets ägare är inte på säljhumör. Netonnet är en svensk aktör med näthandel och lagershopar. Bolagets första halvår, maj 2010–oktober 2010, uppvisade ett minusresultat på 14, 9 miljoner efter skatt, jämfört med 10,7 föregående period. Kedjan aviserade strax före jul om ett varsel på 70 tjänster. Nu uppger företaget att man väljer att förändra arbetstiden för sin personal framför att säga upp. Anders Halvarsson , vd, grundare och ägare av Netonnet kommenterar läget i branschen så här: – Under de tre gångna månaderna har konkurrenstemperaturen i hemelektronikbranschen höjts ytterligare genom en rad aggressiva initiativ. Den förväntade strukturomvandlingen av marknaden har dragit ut på tiden trots att samtliga aktörer i branschen blöder. Han gör ett räkneexempel: – Lägger man samman förlustsiffrorna hos de stora aktörerna några år bakåt i tiden kommer man snabbt upp i två miljarder kronor. Tar man med i beräkningen att företagen dessutom skulle vilja tjäna pengar så har priskriget, som bröt ut 2006 när Media Markt kom till Sverige, kostat hemelektronikbranschen en massa pengar. Det finns en uppfattning om att det bara skulle finnas plats för de två stora. – Men ser man sig om i omvärlden är det få länder där det bara finns två aktörer, säger Anders Halvarsson. Och även om de nu skulle få 40 procent av marknaden, så finns ju resten kvar att agera på. – Och i dag måste man tänka nordiskt och då skulle det röra sig om 72 miljarder kronor som ”blir över” för de övriga aktörerna, säger Anders Halvarsson. Netonnets mål är fortfarande att arbeta sig upp till en tredje position på den hemelmarknad där Elgiganten och Mediamarkt är de största aktörerna. – Och vägen dit är att säkerställa att vi har branschens lägsta kostnader, säger Anders Halvarsson. I höst öppnar Netonnet ytterligare en lagershop, i Umeå. Läs mer om elektronikkedjorna i Dagens Handel vecka 5 – ute nu!