Sämre än väntat för H&M
Analytiker från SME Direkt hade förväntat sig en vinst före skatt på 25,9 miljarder kronor på helåret. H&M-koncernens resultat efter skatt blev 18,6 miljarder kronor vilket motsvarar 11,29 (9:90) kronor per aktie. – 2010 var ett mycket bra år för H&M med en försäljning som ökade med 15 procent. Resultatet efter finansiella poster ökade till 25 miljarder kronor. Under året har vi förbättrat vår marknadsposition ytterligare med ett stärkt kunderbjudande som ger kunderna ännu mer mode och kvalitet för pengarna. Konjunkturen har varit bättre än under 2009, men det har varit fortsatt osäkert och tufft i många länder säger vd Karl-Johan Persson i en kommentar. Bruttomarginalen för helåret landade på 62,9 procent (61,6). – Externa faktorer i produktionsvärlden förändras. Råvarupriser har ökat, exempelvis har bomullspriserna nästan fördubblats under året. H&M måste naturligtvis anpassa sig till förändrade förutsättningar men alltid på ett sätt som överensstämmer med vår affärsidé - att ge kunderna mode och kvalitet till bästa pris – och därmed öka möjligheterna till att fortsatt ta marknadsandelar. Vi ser optimistiskt på framtiden och vi planerar för en ökad försäljning i jämförbara enheter för 2011, säger Karl-Johan Persson. Styrelsen föreslår en utdelning om 9,50 (8:00) kronor per aktie för räkenskapsåret 2009/2010. Under innevarande år planerar H&M att öppna 250 nya butiker.