Förluster när småhandlare förlorar postuppdrag
För många små handlare innebär förlusten av uppdraget stora ekonomiska förluster. Bennys Livs i Karlshamn är en av många butiker som kommer att drabbas hårt. I går, torsdag, gick avtalet med Posten ut och de blev av med paketverksamheten: – Det handlar om uppemot 150 000 kronor i förlorad omsättning varje år, berättar Stefan Gunnarsson, som tillsammans med Benny och Alex Gunnarsson driver den lilla dagligvarubutiken strax utanför Karlshamns stadskärna. – Det är mycket för den lille, konstaterar han. Från Postens sida pekar man på att omfördelningen av postombud föranletts av att one-stop-shopping mer och mer efterfrågas av kunderna. Och det är kunderna Posten har för ögonen när de utvecklar sin verksamhet, inte ombuden: – Vi har ett uppdrag som vi tar på allra största allvar, det är att säkerställa att svenska folket kan skicka och ta emot värde och att det blir så smidigt som möjligt för så många som möjligt. Vi utgår alltid ifrån våra kunder när vi utför vårt uppdrag, säger Annette Ryhagen, chef för Postens ombudsnätverk i Sverige. De nya ramavtalen med de tre stora dagligvarukedjorna omfattar cirka 75 procent av de svenska postombuden, mot cirka 66 procent i dag. Resterande 25 procent kommer även i fortsättningen att utgöras av handlare utanför Ica, Coop och Axfood. – Det kommer inte att försvinna några ombud, antalet ombud kommer i princip att förbli detsamma, säger Annette Ryhagen. Postombuden som försvinner i verkligheten försvinner alltså inte i statistiken, i och med att antalet utlämningsställen förblir ungefär detsamma. Men en fjärdedel av dagens 1600 ombud berörs. – Den största delen finns ju kvar, där vi ser en förändring är framför allt i storstäderna. Någonstans mellan 300 och 400 ombud blir av med sitt uppdrag, men det kan enligt Annette Ryhagen bli både fler och färre. De siffror som cirkulerat i pressen, att endast 128 postombud skulle beröras, stämmer inte utan baseras på en uträkning av de procenttal som Posten kommunicerat. I Karlshamn har förutom Bennys Livs ytterligare en mindre butik fått sitt avtal uppsagt. – Jag förstår inte vitsen. Vi har varit med som ombud från början. Då, för tio år sedan, skulle man ta sig ut bland folket och finnas där kunderna bor. Men nu ska man plötsligt göra tvärtom, säger Stefan Gunnarsson. – Det heter att kunderna ska kunna sköta sina postärenden samtidigt som de storhandlar för att kunna passa på att göra allt på samma gång. Men vi som är små lever till stor del på att de som kommer hit och hämtar sina paket eller köper frimärken passar på att köpa mjölken och brödet här ibland. Hur Bennys Livs ska klara sig framöver är en öppen fråga. De tre handlarna är dock fast beslutna om att inte ge upp. Butiken har fått ett nytt avtal, med Postens konkurrent Schenker. Man planerar också för att börja sälja snabbmat i butiken. – Någonting måste ske, det är då helt klart. Vi tappar merförsäljning och tvingas hitta nya sätt att locka hit kunder. Vi fick i alla fall behålla frimärksförsäljningen och brevlådan, men att sälja frimärken ger ju inga pengar. Från Postens sida tycker man ändå att omstruktureringen kommer att innebära en positiv förändring för den stora massan: – Vi har jobbat i tio år med att utveckla ombudssystemet. Det ligger enormt mycket arbete bakom den här optimeringen, säger Annette Ryhagen. Ännu har inte alla postombud som berörs av omstruktureringen meddelats. Samtliga avtal som ska endera tecknas eller sägas upp ska dock vara färdiga under första kvartalet i år.