WeSC förlorade tvist mot Kappahl
Upprinnelsen till aktuell tvist härrör från oktober 2009 då parterna blev oense rörande KappAhls marknadsföring av kläder märkta med nacketiketter bland annat med WeKids by KappAhl respektive WeTweens by KappAhl. Wesc menade att Kappahls användandet utgjorde intrång i Wesc:s immateriella rättigheter och att klädkedjan gjort sig skyldig till renommésnyltning. De två lämnade in varsin stämningsansökan, KappAhl för att häva Wesc:s varumärkesregistreringar för We i figurativt utförande och Wesc avseende varumärkesintrång gentemot KappAhl för användningen av WeKids by KappAhl och sedan även för användningen av WeTweens by KappAhl. Målet vid Marknadsdomstolen rör KappAhls användning av begreppen och om denna användning innebär vilseledande om kommersiellt ursprung och/eller renommésnyltning. ”För att renommésnyltning ska anses föreligga förutsätts att en näringsidkare i sin marknadsföring obehörigen anknyter till en annan näringsidkares verksamhet, produkt, kännetecken eller liknande. Ytterligare ett villkor är att det som utnyttjas är väl känt på marknaden så att det förknippas med den andre näringsidkarens renommé. Vid den bedömning som Marknadsdomstolen gjort ovan kan inte varumärket We eller det s.k. We-konceptet anses vara känt på sådant sätt att det är bärare av ett renommé. WeSC:s talan ska därför även såvitt avser renommésnyltning lämnas utan bifall”, skriver Marknadsdomstolen. Wesc åläggs nu betala klädkedjans rättegångskostnader.Klädkedjanhar yrkat ersättning med 1 045 746 kr, varav 753 112 kr avser ombudsarvode. Marknadsdomstolen finner att Kappahl, med hänsyn till målets omfattning och beskaffenhet, anses tillgodosett med ett ombudsarvode om 450 000 kronor.