Kunderna har hittat receptfritt i handeln
Att kunderna hittat nya kanaler för att köpa receptfria läkemedel är det ingen tvekan om. Under kvartal tre 2010 uppgick försäljningen av receptfria läkemedel utanför apotek till 153,8 miljoner kronor. Försäljningen utanför apotek domineras kraftigt av smärtstillande läkemedel, nikotinläkemedel och näsdroppar. Dessa läkemedelsgrupper står tillsammans för nästan 90 procent av den totala försäljningen. Av de olika försäljningskanalerna står varuhus/livsmedelsaffärer för 130 miljoner kronor eller 84 procent av försäljningen. Bensinstationerna säljer receptfritt för ungefär 16 iljoner kronor, eller 10 procent av försäljningen. Samtidigt knaprar mindre försäljningsställen som kiosker marknadsandelar. Totalt sålde mindre försäljningsställen receptfria varor för åtta miljoner kronor - Vi ser en antydan till förändring här – bensinstationerna minskar sin andel medan övriga försäljningsställen ökar. Framförallt har försäljningen av receptfria läkemedel via mindre närbutiker och kiosker ökat, säger Max Wirén, läkemedelsanalytiker på Apotekens Service AB. Apotekens försäljning av receptfria läkemedel uppgår under tredje kvartalet till drygt 961 miljoner kronor, vilket betyder att den största andelen receptfria läkemedel fortfarande säljs via apotek. - Försäljningen av receptfria läkemedel utanför apotek fortsätter att öka, säger Max Wirén. En iakttagelse är att apotekens försäljning av receptfritt har minskat under det tredje kvartalet. Enligt Dagens Apotek såldes det nikotinläkemedel för 524 miljoner kronor under förra årets tre första kvartal vilket är en ökning av försäljningsvärdet med 9 procent jämfört med samma period året innan. Mest ökade försäljningen inom detaljhandeln.