23948sdkhjf

Sporthandelns glidning en förebild för andra

Under helgen som gick höll Sporthandeln sin årliga branschmässa. Sporthandeln har haft en bra utveckling under det senaste året och utropas till en av årets vinnare. Trots att 2009 var ett väldigt bra år för sportbutikerna så fortsätter försäljningsökningarna.

I november låg ökningstakten på imponerande 34 procent. Det vintriga vädret har självklart spelat en stor roll, såväl varma jackor och stövlar som vintersportutrustning har varit storsäljare. Men det har inte alltid varit så. De snöfattiga vintrarna bara ett par år tillbaka var inte gynnsamma för varken dunjacksförsäljningen eller efterfrågan på vintersportutrustning. I stället satsade sportbutikerna på utrustning och tillbehör för barmarksutrusning. Allt från löparutrusning till crosstrainermaskiner för hemmabruk marknadsfördes och såldes. Sporthandeln är skicklig på att anpassa sig efter marknadens svängningar. Från att tidigare ha varit specialbutiker med ett starkt nischat sportsortiment har dagens sportbutiker utvecklats till livsstilanpassade varuhus. Hit kommer kunderna inte bara för inhandla sportutrustning utan också för att köpa kläder och skor för både arbete och fritid, liksom tillbehör av många slag. Det här är en utveckling som börjar få efterföljare. Det är en form av branschglidning som vi kan se även i andra branscher: möbelbutiker som även säljer glas och porslin, vitvarubutiker som även marknadsför kökstillbehör och matlagningsutrustning för att nämna några. Men ännu fler branscher skulle behöva följa sporthandelns snabba förmåga att anpassa sig till svängningarna i marknaden. Till exempel bok- och pappershandeln liksom heminredningsbranschen som har det tufft just nu.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.108