23948sdkhjf

Breddat utbud – det nya receptet

Under 2010 öppnades 200 nya apotek i Sverige. Ett år efter omregleringen av apoteksmarknaden talas redan om överetablering med påföljande utslagning. Bilden är dock inte så enkel – de nya apoteksaktörerna håller på att skapa en vidare apoteksmarknad. De slåss inte bara om smulor som Apoteket AB lämnat.

Under monopoltiden drev Apoteket AB 920 apotek. Försäljningen av receptbelagda mediciner stod för 80 procent av omsättningen, medan det receptfria sortimentet utgjorde 10 procent. De så kallade handelsvarorna, hudvårdsprodukter, fästingplockare, julsenap och liknande stod för resterande tio procent. I Sverige säljs receptbelagda läkemedel för drygt 23 miljarder kronor varje år. Läkarnas förskrivning påverkas inte av att tillgängligheten ökat. Marknaden för receptfria läkemedel är värd drygt fyra miljarder, och här kan man se att konsumtionen ökat under senare år. Apoteken har tappat omkring sex procent i försäljning under 2010 till bensinmackar och dagligvaruhandel. De 200 nya apotek som öppnat under 2010 har gjort läkemedel mer tillgängliga för konsumenterna. Öppettiderna har blivit längre, många har fått närmare till apoteket och köerna minskar eftersom köpcentrum som förr bara hade ett apotek nu kan ha tre eller fyra konkurrerande. Talet om överetablering börjar redan höras trots att Sverige, som före omregleringen hade 10 000 invånare per apotek fortfarande har långt kvar innan landet närmar sig den genomsnittliga europeiska nivån. Dagens Industri spår den 10 januari att konkurrensen kommer att slå ut många av de förhoppningsfulla, eftersom de slåss om en liten läkemedelsmarknad som inte växer nämnvärt. Johan Wallér , vd för Sveriges Apoteksförening förklarar att det inte riktigt går att jämföra svenska apotek med apotek i övriga Europa. Under monopoltiden fungerade apoteken främst som en läkemedelsdistributör med ett begränsat sortiment av handelsvaror. Även efter omregleringen är marknaden för receptbelagda läkemedel hårt reglerad. – För att nå långsiktig lönsamhet måste de nya aktörerna på apoteksmarknaden utveckla nya tjänster, erbjuda ett attraktivt sortiment av handelsvaror eller hitta en speciell nisch. Det blir de stora aktörerna som drar nytta av volymer, eller små specialiserade aktörer som kommer att klara sig bäst, säger Johan Wallér. Han förväntar sig en konsolidering av apoteksmarknaden. Det har redan börjat röra på sig. Apotek Hjärtat slök redan efter att par månader Apotek1. I slutet av förra året meddelade Åhléns att de lägger ner sin apotekssatsning. I vår öppnar den brittiska apoteksjätten Booths i Sverige. Nischaktörer som Apoex – specialiserade på internetbaserad läkemedelsdistribution till vården och Fox Farmaci som öppnat i tidigare apotekslösa Rågsved och Hovsjö i Södertälje ser sin framtid ljus. Till bilden hör också att de apotek som köpts från Apoteket AB inte får läggas ner förrän efter tre år. – Jag tror inte att det blir någon massdöd bland apoteken efter utgången av 2012, säger Johan Wallér, som i stället tror att hela branschen kommer att utvecklas med nya tjänster, exempelvis hälsotester, och en större andel handelsvaror. ÅsaBritt Hermansson på marknadsinformationsföretaget AC Nielsen ser att den nya apoteksbranschen kan ge sig in på flera områden där svenska apotek inte befunnit sig tidigare: – Hälsofackhandeln, sjukvårdsaffärer som säljer olika typer av bandage, fotterapeuter och hudvårdssalonger är några av de branscher som kan möta stark konkurrens från den nya apoteksbranschen, säger hon. Läs mer om apoteksmarknaden i Dagens Handels papperstidning vecka 3 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063