Högt tryck på Formex
– Denna gång har vi fler utställare än vi någonsin haft på en vår-Formex, konstaterade Chichie Lindgren , projektledare på branschmässan för inredningsdesign. Formex satsar på att bli en nordisk angelägenhet. Därför hade man denna gång trendföreläsare som riktade sig speciellt till den internationella marknaden, liksom till de finska respektive norska/danska. En av dem var Vincent Grégoire , analytiker på internationella trendbyrån Nelly Rodi. – Mode och inredning går mer och mer hand i hand, och allt handlar om lifestyle, sa Vincent Grégoire och konstaterade att det numera verkar vara mer regel än undantag att en modeskapare också har en hemkollektion. En av de riktiga publikdragarna var en nykomling i sammanhanget: svensk-amerikanska Maria Montazami , känd från tv-programmet Hollywoodfruar. På mässan presenterade hon en kollektion handväskor och, inte oväntat, en linje inredningsdetaljer där tofsen, Marias favorit, står i fokus. 24 000 fackbesökare – agenter, grossister, importörer, formgivare, producenter och inköpare – väntas besöka mässan 20-21 januari, liksom över 700 representanter för media. Formex ordnas två gånger per år, i januari och i augusti.