Posten tecknar avtal med dagligvarujättar
Målet med de nya avtalen är att öka tillgängligheten för Postens kunder som använder de 1600 postombuden som finns i landet. Samarbetet väntas ge både intäkter från Posten och kundströmmar till butiken. – Vi är mycket nöjda med att kunna utöka samarbetet med de tre ledande dagligvarukedjorna i Sverige. De har en hög servicenivå med välbesökta butiker som ofta utgör naven i sina respektive lokalsamhällen. Posten ska finnas där flertalet av våra kunder finns, säger Andreas Falkenmark, chef för Meddelande Sverige i Posten Norden, i ett pressmeddelande. De nya avtalen löper över fem år, och resterande 25 procent av postombuden kommer att utgöras av helt fristående handlare. Höga krav ställs, enligt Posten själva, på bland annat öppettider, tillgänglighet och säkerhet. – Dessutom är det viktigt att det finns utrymme för att hantera de paketvolymer som den växande e-handeln genererar, säger Andreas Falkenmark.