23948sdkhjf

Handeln något mindre optimistisk

Andelen handlare som ser något mindre positivt på framtiden ökar något i januari, men handeln är ändå optimistisk inför de kommande tre månadernas försäljning.

Handelns framtidsindikator minskar något i januari och landar på 9, det kan jämföras med 13 i decembermätningen. Det visar januari månads Handelsbarometer från Svensk Handel. Även den så kallade Kaxighetsindikatorn, som mäter handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken jämfört med i detaljhandeln som helhet, sjunker något jämfört med föregående månad och landar på 7. Kaxighetsindikatorn kan ses som ett mått på hur stor andel av handlarna som tror att de kommer att kunna öka sin marknadsandel under den kommande tremånadersperioden. – En bra julhandel minskar alltid förväntningarna på januari. januariplånboken är tunn när kunderna har spenderat både inför jul och under mellandagsrean. Långt ifrån alla branscher i handeln gläds åt det kalla och vintriga vädret, säger Hans Löwlund, utvecklingschef på Svensk Handel. Det stränga vintervädret i större delen av Sverige under november och december påverkade försäljningen i handeln som helhet negativt. Fyra av tio (43 procent) av handlarna svarar att vintervädret påverkade försäljningen egativt. Vintervädret var minst negativt för sällanköpsvaruhandeln då vissa branscher kläder, skor och sport) uppger att vintervädret faktiskt har gynnat försäljningen kraftigt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063