23948sdkhjf

Offensiv satsning i Sundsvall ska lyfta handeln

Handeln i Sundsvall ska tas till nya nivåer. City- och externhandel kommer framöver att samverka för att locka nya kunder. Och när befolkningen växer, växer köpkraften. Med Sundsvalls tillväxt betyder det två miljarder kronor extra till handeln på tio år.

Utvecklingen för handeln i Sundsvall har varit bättre än genomsnittet i landet. Trots det har en oro för utslagning gäckat främst handlarna i stadskärnan, som känt sig hotade av konkurrensen från externhandelsplatsen Birsta. I måndags möttes handeln, kommunen och Svensk Handel i Sundsvall för att diskutera framtiden. Som inspirerande inslag deltog även företrädare från Linköping, som tidigare utsetts till Årets stadskärna. Där har city- och externhandeln lyckats dra varandra till framgång. Kate Almroth , stadskärneledare för Stenstan i centrala Sundsvall, känner sig förväntansfull efter mötet: – Vi har jättebra förutsättningar här i Sundsvall. Vår utmaning är att få ihop hela paketet. Diskussionerna om samverkan mellan kommunens olika handelsplatser har förts även tidigare, men inspirationsinjektionen som mötet med företrädarna från Linköping gav var vad som behövdes för att komma igång på allvar. – Nu ska vi slipa på de fina skillnaderna och se till hela Sundsvallshandeln. Vi behöver inte konkurrera, utan samverka, säger Kate Almroth. Magnus Kroon , som jobbar med utvecklingsfrågor på Svensk Handel, är inne på samma linje. Han konstaterar att Sundsvall har ett av landets högsta sällanköpsindex och är en väldigt stark handelsdestination, men att man liksom alla har utmaningar med sina handelsplatser. Han menar att det ställer höga krav på en kommun om man ska kunna behålla eller bygga upp en balans mellan stadskärna och externcentrum. – Ofta görs de stora investeringarna på handel utanför stadskärnan – helt enkelt för att det är lättare. För att skapa en balans måste man som kommun våga satsa nytt och fräckt, vara öppen för möjligheter och snabba på hela processen. Man måste vara visionär, säger han. Bo Tjälldén , marknadsområdeschef på fastighetsbolaget Norrvidden, är också positiv: – Norrvidden kommer att verka för ett förbättrat samarbete mellan olika aktörer, och från kommunens sida är man nu beredd att skjuta till pengar för åtgärder som ska förbättra för handeln i Stenstan, säger han. Nästa steg på vägen mot en sammanhållen Sundsvallshandel blir för Stenstans del ett möte med kommunen och handlarna den 1 februari. – Jag känner mig upprymd, vi har redan pusselbitarna. Vi har den unika miljön, de små spännande handlarna och framtidsvisionerna. Nu spetsar vi till det här med uniciteten i Stenstan. Det är uppbyggt för framgång, konstaterar Kate Almroth.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078