Vinst för Venue Retail Group
Koncernens nettoomsättning uppgick till 219,2 miljoner kronor under det första kvartalet för det brutna räkenskapsåret 2010/11 jämfört med 211,0 miljoner kronor för samma period förra året. I jämförbara enheter ökade försäljningen med 15 procent jämfört med samma period föregående år. Bruttovinstmarginalen uppgick till 61,7 procent och resultat före av- och nedskrivningar landade på 27,0 miljoner kronor (8,9).? Resultat efter skatt uppgick till 17,7 miljoner kronor och resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,02 kr. Under kvartalet har det nya accessoarkonceptet lanserades i en butik i Stockholm, i Globen Shopping. Styrelsens bedömning är att förutsättningarna för att stärka lönsamheten under verksamhetsåret 2010/2011 är mycket goda. Eftersom koncernen stängt en rad butiker och avvecklat verksamhet så uppgick antalet butiker till 131 jämfört med 150 butiker motsvarande kvartal föregående år. – Året har börjat bra och alla nyckeltal utvecklas i rätt riktning. Vi ökar vår snittförsäljning per butik och samtliga kedjor tar marknadsandelar. Försäljningsökningen i kombination med en stärkt bruttomarginal och tajtare kostnadskostym gör att vi levererar ett kraftigt förbättrat resultat för kvartalet, säger Susanne Börjesson, vd i Venue Retail Group.