23948sdkhjf

Leksaker i många e-handlade paket

E-handeln ökade kraftigt under julen. En av vinnarna är leksaksbranschen som har sålt mer än någonsin. Enligt Posten har 15 procent av dem som köpte julklappar på nätet ha köpt leksaker. – Det är fortfarande en liten andel av den totala leksaksförsäljningen, men utvecklingen under julen var extremt bra i år, säger Lena Hedö, vd för Leksakshandlarna.

I julprognosen från Handelns utredningsinstitut spåddes den totala leksakshandeln öka med 3,0 procent under julhandeln 2010. Och julen har gett branschen ett rejält uppsving på nätet. – De etablerade leksakshandlarna har haft en extremt god utveckling under jul. Totalt sett så ökar handeln över internet, troligen för att det skett en mognad där kunderna vågar handla med kort, säger Lena Hedö, vd för Leksakshandlarna. Leksaksbranschen har sett en ökning på nätet under hela 2010. Och det är tydligt att branschen blir allt mer attraktiv. Toptoys jättekedja BR drog igång med e-handel i Norden lagom till julhandeln. I våras köpte till exempel MTG internetbutiken Lekmer som också indirekt börsnoterades i och med att CDon group gick till börsen. Där ingår Lekmer, som expanderade sin e-butik till övriga Norden lagom till julhandeln. Men även modebutiken Nelly och skobutiken Heppo är varumärken under CDon. – Många nya kunder hittade till våra butiker. Julhandeln är otroligt viktig för leksakshandeln medan för Nelly och Heppo är den inte lika dominant. Julhandeln motsvarade våra förväntningar och vi hade ett bra tryck genom hela julen. I år låg julen väldigt bra med julafton på en fredag, det gav oss många arbetsdagar att sälja och leverera julklappar på. Vi märker tydligt att e-handeln gynnas under julperioden, säger Fredrik Bengtsson, kommunikationschef på CDon group AB. Fredrik Bengtsson har flera förklaringar till att kunderna söker sig till nätet: – Det är enkelt och bekvämt. Det finns egentligen ingen anledning att gå ut och trängas på stan eller i köpcentrum. Dessutom är utbudet väldigt mycket större i våra internetbutiker, man får besöka många fysiska butiker för att hitta lika mycket som i en enda välsorterad e-handel. Att söka, jämföra, lista produkter efter lämplig ålder, popularitet underlättar för mor- och farföräldrar, släkt och vänner som kanske inte alltid vet vilka varor som passar för mottagare i en viss ålder. – En annan viktig orsak är att vi gör väldigt stora inköp av de mest populära produkterna. Många varor som snabbt sålde slut i fysiska butiker fanns bara att hitta hos oss, dessutom till betydligt bättre pris än i den fysiska handeln eftersom vi gör så stora inköp, säger han. Jönköpingsbaserade Hikmet säljer numera leksaker endast över nätet och sedan 2001 har man sett en konstant ökning av leksaksförsäljningen. – Det är svårt att säga exakt hur mycket vi ökade försäljningen under julen i och med att leksaksförsäljningen ökar generellt. Men jag tror att vår försäljningsökning under julen 2010 ligger någonstans mellan 20 och 30 procent, säger Håkan Kuyumcu, butikschef för Hikmet. Lena Hedö på Leksakshandlarna säger att hon fått indikationer om att den mesta handeln sker då andra butiker har stängt. – Det kan handla om att man jobbar obekväma arbetstider och då väljer att handla över nätet, eller att man inte vill ha med sig barnen i leksaksaffären, säger hon. Samtidigt var det inte bara före jul som trycket på e-handlarna var högt. Efter jul var kunder som ville reafynda snabba att gå ut på nätet och shoppa. – Vi hade förväntat oss en bra julhandel med hög orderingång som ökar dag för dag hela vägen in mot mitten av december, efter den 18 brukar e-handeln mattas av. När vi drog igång vår rea den 22 december så såg vi att kunderna återkom och trycket blev åter högt i våra e-butiker, säger Fredrik Bengtsson på CDon Group.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062