23948sdkhjf

Vinst viktigare än marknadsandel

Netonnet kämpar för att nå branschens tredjeplats, men prioriterar vinst framför tillväxt.

Efter kraftiga minussiffror är nu Netonnets främsta mål att visa svarta siffror. För att nå dit varslar hemelektronikkedjan 70 heltidstjänster. – Ett bolag lever inte på sin omsättning, utan på vinsten. Nu anpassar vi kostnaderna för att vara flexibla, säger vd Anders Halvarsson. Det tuffa konkurrensläget är förklaringen till att Netonnet varslar cirka 70 tjänster, varav 20 på huvudkontoret i Borås. I veckan inleddes MBL-förhandlingar. – Den överetablering som pågår nu är bortom konkurrens i vanlig mening, det handlar om ett branschkrig som inte kan fortgå hur länge som helst, kommenterar vd Anders Halvarsson. Netonnets målsättning är att fortsätta att växa med 20 procent per år och att öppna nya lagershoppar. Ni vill sälja mer, men samtidigt avskedar ni. Hur ska ni klara detta? – Det får vi se. Men ett bolag lever inte på omsättning, utan på vinsten. Nu anpassar vi kostnaderna för att kunna vara flexibla. Vill vi slå av på takten vill vi kunna göra det. Samtidigt, om vi får väldigt mycket mer att göra – vilket är omöjligt att förutspå – blir ju en av de positiva effekterna att vi får återanställa, säger Anders Halvarsson och tillägger: – Uppsägningarna är en av de åtgärder vi vidtar, och den vi kommunicerar. Vi gör annat också. Netonnet vill bli den tredje största aktören på den nordiska marknaden. I Sverige är man sexa. Dominerar gör Mediamarkt och Elgiganten. – Det överordnade målet för oss är att gå med vinst. Om det tar lite längre tid för oss än vi tidigare trott att bli trea är det okej, säger Anders Halvarsson. Läs mer i Dagens Handel nr 49

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079