”Regler för e-handel i EU bör bli enklare”
Allt fler e-handlar både i Sverige och mellan de nordiska länderna, och e-handeln motsvarar ungefär 4,5 % av detaljhandelns omsättning i Sverige. December och julhandel är av förklarliga skäl årets höjdpunkt för handeln. Även om svenskarna beräknas e-handla för 8,5 miljarder kronor i samband med julhandeln 2011, så är en av fem konsumenter oroliga för säkerheten på nätet. Och en tredjedel av befolkningen handlar inte alls på nätet. Det finns således en stark potential för ökad handel på nätet – det måste vi ta tillvara på. Vi måste arbeta med att skapa ökad tillit för att handla på nätet. I dag kan konsumenter känna sig osäkra vad gäller betalningssätt, retur- och bytesrätt eller vad som händer om produkten anländer skadad. Konsumentreglerna ska vara tydliga och enkla också för e-handel. Därtill måste rättsväsendet få bättre kompetens och i större utsträckning utreda olika IT-brott och stulna kontokortshandlingar som skett vid handel på nätet. Det är viktigt att vi känner oss lika trygga när vi e-handlar som när vi drar kortet i en affär eller när vi tar ut pengar – och att rättsväsendet tar säkerhet för digital handel på allvar. En översyn av konsumentreglerna, skydd av personuppgifter och betalningssystem bör samordnas inom EU. Det måste kännas lika tryggt att julhandla på nätet som i butik. När handelsmönster förändras måste även reglerna förändras. Svenska e-handelsföretag ska inte behöva anpassa sig till 27 olika skatteregler eller upphovsrättsregler vid försäljning inom Europa. Harmonisering av upphovsrätts- och beskattningsregler är angeläget i EU. Internet är en viktig plats för nya företag, innovationer och tjänster – fysisk närvaro i ett land ska inte behövas för att sälja varor. Det är därför viktigt att företagande och handel i stort främjas för att kunna gynna ökad e-handel. Det ska vara lönsamt och enkelt att vara företagare också på nätet och digitala handelshinder måste motarbetas. Nu i jultider har även tull- och skattereglernas behov av en modernisering kommit upp på agendan. Årets julklapp – surfplattan – skulle nämligen kunna vara tullfri om den betraktas som en bärbar dator eller med nästan 14 procent tull om den klassas som en mediespelare. Oavsett vilken tullavgift det blir ska man alltid betala 25 procent moms. Vi behöver moderna och enkla regler, goda villkor för närföretagande och ökad tillit för handeln på nätet. Det skapar ökad handel, växande företag och nya tjänster. E-tomten ska kännas lika självklar som den ”riktiga” tomten.