Boultbee sämst i undersökning
En undersöknings om Svensk Handel har genomfört visar att hyresgäster i köpcentrum med utländska fastighetsägare är mer missnöjda än andra. Bäst betyg fick AMF Fastigheter och Atrium Ljungberg. Sämst betyg fick Boultbee och Unibail Rodamco. - Det mönster jag ser är att utländska fastighetsägare faller sämre ut än svenska, säger Anders Thelin, jurist och näringspolitiskt sakkunnig på Svensk Handel. Han har identifierat två vanliga problem som uppstår köpcentrumet ägs av ett utländskt fastighetsbolag. Det första är avståndet till beslutsfattarna. Fastighetsbolagens svenska personal har för dåliga mandat att lösa enkla problem. Istället måste huvudkontoret i företagets hemland kontaktas, vilket leder till krångel och tidsspill. En annan vanlig problempunkt är att utländska företag ofta har internationella hyresavtal som de tar med sig till Sverige, trots att svensk hyreslagstiftning och förhållanden på den svenska marknaden skiljer sig markant från övriga Europa. - Det gör att avtalen blir väldigt svårjobbade i Sverige, säger Anders Thelin. I många avtal finns punkter som i Sverige normalt ingår i hyran, som olika typer av förvaltningskostnader. Eftersom klausulerna dessutom ofta är ”luddiga” blir det svårt för handlarna att veta hur stor kostnaden kommer att bli i slutändan.