23948sdkhjf

KO är anti rynkkräm

Kosmetikaföretaget L’Oréals marknadsföring av antirynkkrämer är vilseledande. Det anser Marknadsdomstolen och går därmed på Konsumentombudsmannens, KO:s yrkande.

För fem år sedan granskade Konsumentföreningen Stockholm, KfS, 35 annonser från L’Oreal gällande ansiktskrämer som påstås reducera rynkor i huden. Granskningen ledde till att KfS anmälde sex annonser till Konsumentombudsmannen, KO, som i sin tur stämde L’Oréal inför Marknadsdomstolen, MD. – Som konsument är det svårt att förstå de begrepp som kosmetiktillverkarna slänger sig med i annonserna, och än svårare är det att bedöma produkternas effekt säger Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö på KfS. Nu har domen kommit frågan och resultatet är att MD går på KfS och KO:s linje och förbjuder L’Oreal att använda sig av påståenden som ”reparerar rynkor”, ”reducerar rynkor med laserns hastighet” och ” rynkor i ansiktet reduceras med 43 procent”. Kosmetikföretaget får inte heller använda manipulerade bilder i reklamen eller dra långtgående slutsatser av effekter av studier i på enstaka celler eller mänsklig hud från operationer. – Vi är mycket glada över dagens dom. Nu blir det en kraftig uppstramning när det gäller reklam för kosmetiska produkter, säger Louise Ungerth.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078