KO är anti rynkkräm
För fem år sedan granskade Konsumentföreningen Stockholm, KfS, 35 annonser från L’Oreal gällande ansiktskrämer som påstås reducera rynkor i huden. Granskningen ledde till att KfS anmälde sex annonser till Konsumentombudsmannen, KO, som i sin tur stämde L’Oréal inför Marknadsdomstolen, MD. – Som konsument är det svårt att förstå de begrepp som kosmetiktillverkarna slänger sig med i annonserna, och än svårare är det att bedöma produkternas effekt säger Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö på KfS. Nu har domen kommit frågan och resultatet är att MD går på KfS och KO:s linje och förbjuder L’Oreal att använda sig av påståenden som ”reparerar rynkor”, ”reducerar rynkor med laserns hastighet” och ” rynkor i ansiktet reduceras med 43 procent”. Kosmetikföretaget får inte heller använda manipulerade bilder i reklamen eller dra långtgående slutsatser av effekter av studier i på enstaka celler eller mänsklig hud från operationer. – Vi är mycket glada över dagens dom. Nu blir det en kraftig uppstramning när det gäller reklam för kosmetiska produkter, säger Louise Ungerth.