23948sdkhjf

Fler kanaler ökar försäljningen

Kunder som först får möjlighet att undersöka en produkt på nätet innan de köper den i en fysisk butik köper mer varor än de som inte undersökt en produkt. Det visar en undersökning från IDC.

Det är IDC:s nya rapport Unified Retailing – Breaking Multichannel Barriers beställd av mjukvaruleverantören Hybris som visar att försäljning till kunder som haft möjligheten att läsa och lära sig mer på nätet om den produkt de tänker köpa är mellan tre och fyra gånger större än företagens onlineförsäljning. Kunder som undersöker sina förestående inköp på nätet handlar också för i genomsnitt 15-30 procent mer i butiker som säljer produkter i flera kanaler jämfört med de butiker som bara använder sig av en försäljningskanal. Enligt IDC betyder det att företag som väljer bort att finnas inom flera försäljningskanaler på sikt tappar försäljning. – IDC:s nya rapport visar att konsumenternas köpbeteende håller på att förändras i snabb takt och blir allt mer sofistikerat. För detaljisterna innebär det att de måste ha en kanaloberoende prisstrategi, bättre produktinformation och erbjuda en bättre shoppingupplevelse för att kunna behålla och locka nya kunder, säger Ariel Lüdi, koncernchef för Hybris. – De företag som inte har moderna system som parallellt kan hantera försäljning i olika kanaler, från butik till via mobilen, och system för hantering av produktinformation kommer att få det svårt under 2011, säger Ariel Lüdi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07