AV granskar dörrförsäljning
Förra året drog de barn och unga som ägnade sig åt att knacka dörr för att sälja olika produkter in ungefär 316 miljoner kronor åt de företag som är registrerade aktiebolag. Flera av företagen har dubblat sin vinst ett par gånger sedan 2006. Svenska Dagbladet har tittat närmare på 30 av de företag som låter barn och unga sälja olika slags produkter och av dem har fem startas i år och ytterligare nio företag har startat de senaste fem åren. Av de företag som tidningen tittat på har få av dem anställda, vilket gör att företagen slipper personalkostnader och arbetsgivaransvar eftersom barnens försäljning är hobbyverksamhet. Arbetsmiljöverket överväger att inspektera branschen för att ta reda på hur branschen för dörrförsäljning för barn och unga ser ut och om det är lagligt att inom exempelvis en idrottsförening pressa barnen att sälja produkter. Verket tittar dessutom över regler för minderåriga i arbetslivet och ett beslut om regeländringar väntas nästa sommar.