Ny vd för Haglöfs
Nicolas Warchalowski blir ny vd och koncernchef för Haglöfs från årsskiftet. Han är i dag marknads- och försäljningsdirektör på Haglöfs tillträder sin nya befattning den 1 januari 2011. Nicolas Warchalowski har tidigare jobbat med både Red Bull och Procter & Gamble där han haft ledande befattningar inom båda bolagen. Haglöfs nuvarande vd och koncernchef Mats Hedblom blir kvar i bolaget, men kommer att jobba som strategisk rådgivare inom Haglöfs-koncernen. – Bytet av ledarskap inom Haglöfs har legat i våra planer under en längre tid. Jag har varit verksam inom Haglöfs i över 30 år och har sett hur Haglöfs har utvecklats till att bli ett av de ledande varumärkena inom outdoor i Europa. Det är inte utan en viss stolthet jag kan se tillbaka på vad vår organisation har bidragit med fram till nu. Vi har ett starkt varumärke, en stark organisation och ett starkt erbjudande. Nu börjar en ny resa som ska ta Haglöfs vidare ut i världen och det är precis rätt läge att lämna över stafettpinnen till Nicolas, säger Mats Hedblom, vd och koncernchef på Haglöfs. Företaget har sitt huvudkontor i Avesta och är närvarande på 19 marknader i Europa och Asien. Haglöfs ägs sedan augusti 2010 av det japanska sportutrustningsföretaget Asics. – Under Mats Hedbloms ledning har Haglöfs utvecklats från ett litet friluftsföretag till den dominerande aktören i Norden och ett av Europas ledande outdoor-varumärken. Haglöfs har under många år arbetat efter en långsiktig plan att bygga upp organisationen för att positionera varumärket i ett globalt perspektiv. Tillsammans med Asics har vi nu fastställt nya långsiktiga mål och strategier där det övergripande målet är att utveckla Haglöfs till ett av världens ledande outdoor-varumärken. Det är också rätt tid att genomföra ett ledarskapsskifte. Nicolas är med sin erfarenhet, sina personliga egenskaper och sina två år på Haglöfs den som ska leda Haglöfs organisation in i framtiden, säger Haglöfs styrelseordförande Lars Göthlin.