Svanen kampanjar för butiker
I kampanjen kommer de drygt 400 butiker i Sverige som är Svanenmärkta att uppmärksammas för sitt miljöarbete. Budskapet till konsument är att det gör skillnad för miljön att handla i en Svanenmärkt butik. Kampanjen körs i lokalpress, på webben och genom Svanenpersonal på plats i butiker runt om i landet. – Vi vet att konsumenter vill göra bra val när de handlar och genom kampanjen vill vi uppmuntra dem till att gå till sin närmaste Svanenmärkta butik. Vi har länge haft som mål att det ska finnas en Svanenmärkt butik i varje region så att alla konsumenter i Sverige har ett val. Nu har vi nått det målet, säger Karin Carlsson, affärsområdeschef för Dagligvaruhandeln på Miljömärkning Sverige. Temat för kampanjen är ”Ditt val gör skillnad” och man riktar in sig på lokalpress: – Vi fokuserar kampanjen kring lokalmedia eftersom det når konsumenten allra bäst. Alla har ju en relation till sin närmaste butik. Att handla är något som man gör nästan varje dag. Och om man nu ser att butiken man går till också är Svanenmärkt, känns det nog extra bra att handla där, säger Karin Carlsson.