23948sdkhjf

Lyxkunderna handlar för fullt

Den nyligen lämnade ekonomiska krisen är inget som bekymrar världens lyxkonsumenter. De shoppar på som om inget hade hänt.

Sportbilar, som Porsche, har sett ett försäljningsuppsving för räkenskapsåret som avslutades i juli med 18 procent. Lyxbilstillverkaren har behövt anställa 100 nya ingengörer för att klara efterfrågan och de anställda får i år en bonus på närmare 20 000 kronor. Världens lyxkonsumenter har lämnat krisen långt bakom sig. Försäljningen rusar för sportbilar, juvelsmycken och exklusiva väskor rusar, enligt flera ledande lyxleverantörer. Dessutom har aktien stigit med 50 procent i november. Smyckesförsäljaren Tiffany´s uppger även de att de sålt mer och hade en försäljning sonder kvartal tre ökade med hela 20 procent i Asien och med 29 procent i Europa. Kedjan höjer därmed vinstprognosen för 2010. Även det lyxiga varumärket LVMH, som land annat äger Luis Vuitton, Dior och champagnen Moët & Chandon hade en försäljningsökning om 14 procent i oktober, enligt Financial Times och Dagens Industri.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073