Så löste Apoteket sina logistikproblem
Detaljhandelns logistikdag pågick som bäst under onsdagens snöstorm. Snöovädret medförde att 20 procent av dagens talare inte nådde fram, men trots snökaos lyckades nära nittio deltagare samlas på Parken i Stockholm för att lyssna till hur företrädare för detaljhandel löst olika logistiska problem. Apotekets logistikchef Jens Boström berättar om den resa Apoteket AB gjort när de tillsammans med Schenker och Panaxia på fyra månader fick bygga ett helt nytt system för läkemedelsförsörjning till sina 400 apotek. Apoteket valde att skapa en egen försörjningskedja eftersom de två grossisterna, Tamro och Kronans Droghandel, som tidigare skötte läkemedelsdistributionen för Apoteket satte upp egna apotekskedjor och blev konkurrenter när det svenska apoteksmonopolet föll. – Tredjepartslogistikslösningen passade oss bra. Vi behövde en partner med en bra lokal och ett flexibelt it-system, säger Jens Boström. Navet i systemet är Schenkers centrallager i Arlandastad med 4 000 pallplatser, 3 500 plockplatser och möjligheter att behandla 25 000 orderrader per dag. Varorna plockas manuellt i backar. Anläggningen körs i 2-skift. Panaxia sköter sedan transporterna ut till apoteken. Jens Boström förklarar att det krävs mycket av en logistiklösning för Apoteket. 24 timmars ledtid är centralt, inga läkemedel får komma på avvägar, vissa läkemedel måste transporteras i obruten kylkedja. Bland dagens talare märktes också Bo Svensson, som talade om hur företag bäst förbereder sig på kända och okända hot mot verksamheten. Kända hot, som rån, kan förebyggas, överraskningar möts bäst med rörlighet, som att rutter läggs om, medan de hot vi inte har en aning om får mötas genom en slags inre styrka, resiliens. – Det gäller att motstå attacken, omgruppera och återhämta sig, hitta alternativ helt enkelt, säger Bo Svensson.