23948sdkhjf

H&M köper resterande Cheap Monday

H&M köper de resterande 40 procenten av bolaget Fabric Scandinavien som bolaget köpte 60 procent av år 2008.

Fabric Scandinavien ligger bakom butikskedjorna Weekday och Monki och varumärket Cheap Monday. Vid köpet 2008 ingick det en option att H&M skulle få köpa resterande andel av bolaget. Det är den optionen som H&M nu utnyttjat. Köpeskillingen uppgår till 8 miljoner kronor kontant för de resterande 40 procenten av aktierna. Därmed har H&M köpt bolaget för totalt 552 miljoner kronor. Sedan H&M köpte delar av bolaget för två år sedan har antalet butiker inom Fabric Scandinavia ökat från 20 butiker till 66 butiker och Weekday- och Monki-butikerna finns i sju länder. Köpet innebär att Fabric Scandinavien inkorporeras i sin helhet i H&M-koncernen, men H&M behåller varumärkena och driver dem vidare som fristående kedjor och varumärken. Säljare är grundarna Adam Friberg, Lars Karlsson, Örjan Andersson och Linda Friberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078