”Bilar räddar cityhandeln”
Han anser att det är fel strategi att konkurrera om kundernas pengar med hjälp av bland annat gågator. – De externa köpcentrumens fördel är parkeringarna. Man vill inte ha bilar i centrum och har -tagit bort parkeringsplatserna. Då ¬flyttar handeln ut på landet där man får ha bilar, säger Johan Anselmsson till Sydsvenskan. Nova Lund blev en succé, något som han tror beror på att det är lättillgängligt med bil och hänvisar till att man i centrala Lund har försvårat för biltrafiken. Han tror också att Emporia i Malmö kommer att bli ett svårt slag mot cityhandeln i Malmö. – Det är de familjeägda butikerna som får det svårast. De har små marginaler och försvinner 10 ¬procent av handeln från centrum förlorar de sin marginal. – Staden måste utvecklas, man ska kunna jobba, bo och handla där. I USA finns det stadskärnor som är nästan helt utdöda när det gäller handel. När man byggt stora gågator för att konkurrera har de externa köpcentrumen bara fått ett extra lyft.