23948sdkhjf

Smarta analyser leder logistiken rätt

När varuförsörjningsexperten Sven Olov Kulldorf gick in som delägare med uppgift att hjälpa hemutrustningskedjan Rusta tillbaka till vinst var hans budskap solklart: – Satsa på storsäljarna. Hyllvärmare kostar pengar.

Han beskriver Rusta som ett skönt entreprenörsföretag som han omedelbart blev förälskad i, men där fanns en del uppenbara problem: – Butikerna var röriga, marknadspositionen var oklar och kapitalbindningen var för hög – lagret hade ökat mer än omsättningen under en tid. Hans analys var att alla processer i företaget behövde stramas upp. Ledstjärnan skulle vara vad kunderna efterfrågade, inte vad Rusta kunde köpa in till bra pris. Rusta var från starten 1986 och 20 år framåt ett mycket framgångsrikt företag. Det låg långt före sina konkurrenter, köpte direkt från Kina och erbjöd rimlig kvalitet till mycket bra priser, berättar Sven Olof Kulldorf. Men konkurrensen hårdnade när fler företag började arbeta på liknande sätt. 2008 slutade med förlust. Sven Olof Kulldorf såg över sortimentet. 3 000 artiklar stod för 80 procent av försäljningen. 9 000 artiklar låg och skvalpade. Inköparna letade efter nya spännande varor, men nyheterna fick inte tillräckligt bra presentation i butiken. – Håll isär inköp och varupåfyllnad. Inköpen ska planeras efter vad kunderna efterfrågar. Varupåfyllnaden ska sedan ske med automatik tills det är dags att ersätta produkten i sortimentet, påpekar han. Han framhåller att Rustas omdaning precis har börjat. Det fortsatta arbetet med att förbättra varuflödena bygger på grundligare analys. – Data som har samlats över lång tid är en guldgruva när det gäller att förstå vilka produkter som är lönsammast och har bäst genomförsäljning. För att se mönstren har vi börjat använda ett bra stöd- och styr­system, säger han. Den som vet vad som går bäst, har också ett prognosverktyg. – Min erfarenhet är att 80 procent av försäljningen går att prognostisera. Ett system håller också reda på försäljningen i realtid. Eventuella prognosmissar kan då korrigeras med en offensiv prissättning. – Badbollar är en väderberoende sommarprodukt. Blir sommaren regnig säljs inte badbollarna som förväntat. Risken är att det finns massor kvar i augusti som måste störtreas. Om problemet uppmärksammas i tid kan badbollarna säljas med en mindre prisnedsättning redan i början av juli. Genomförsäljningen ökar och badbollarna är slut i augusti. Han förklarar att skillnaden mellan en offensiv prissänkning och en defensiv rea kan vara skillnaden mellan lönsamhet och förlust. – Varje artikel i sortimentet ska ses som en del av helheten och bidra till ett överskott. Därmed inte sagt att varje artikel måste ge vinst – lockvaror kan vara ett bra sätt att dra in kunder i butiken, och det bör kunna öka försäljningen av varor med högre marginal. Det gäller dock att ha en strategi för hur varje vara ska bidra till helheten. Det är bara så man kan bygga långsiktig lönsamhet, säger Sven Olof Kulldorf.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109