23948sdkhjf

Nätbutikerna sätter nytt julrekord

Det är inte bara i butiker som julhandeln väntas öka i år. Allt flera shoppingkronor hamnar nämligen hos e-handlarna.

E-handlarnas förväntningar på julen är stora. Enigt Postens och Handelns utredningsinstituts e-barometer bedömer nära två av tre e-handlare att julförsäljningen kommer att öka jämfört med fjolåret. Och kunderna är inne på samma linje: nästan hälften tror att de kommer att köpa lika många eller fler julklappar över internet i år. – E-handlarnas julrusch har i många fall redan dragit igång. Konsumenterna är tidigt ute och ser fördelar med att handla julklappar på nätet och få dem levererade direkt hem av brevbäraren eller till närmaste ombud, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten. Vad handlar då svensken för nätjulklappar? I topp ligger böcker. Sedan i fallande skala filmer, cd-skivor, kläder, hemelektronik och dataspel. – De här varugrupperna är ”de gamla vanliga” i e-handelssammanhang, kommenterar Arne Andersson. Men det finns några bubblare också: leksaker och kosmetik/hudvård är starkt på gång. Att kosmetikkedjan Kicks har gått ut på nätet tror Arne Andersson bidrar till att också andra näthandlare inom området får upp sin försäljning. – Och på leksakssidan är det redan etablerade aktörer som öppnat e-handel. I snitt julhandlar svensken på nätet för 500–1 000 kronor. – Det är inga stora summor och den stora andelen böcker kan vara en förklaring, säger Arne Andersson. Men det kan också handla om en förtroendefråga. Jämfört med engelsmän, tyskar och fransmän har svenskarna hittills varit ganska försiktiga näthandlare. Men ju mer näthandelsvana butiker och konsumenter blir desto större blir snittköpen, tror Arne Andersson: – Att e-handeln växer så mycket som den gör visar att kunderna nu är trygga med att handla på nätet. Ökad betalningssäkerhet, med dosor som hör till korten, har bidragit till det. Svensk Handel har i sin julhandelsprognos ställt frågor till 1 000 medlemsföretag, bland annat om e-handel. 75 procent av de butiker som ingår i undersökningen har en hemsida på nätet. Men långt ifrån alla erbjuder kunderna möjlighet att handla därifrån. Hemsidan kan ändå vara viktig för försäljningen eftersom kunden hämtar information där­ifrån. Andelen butiker som har försäljning på nätet har ökat något sedan förra året. De kedjeanslutna som ger kunden den möjligheten har ökat från 25 till 28 procent och de icke kedjeanslutna från 18 till 20 procent. – De flesta e-handlare har inte börjat med en fysisk butik utan dragit igång direkt på nätet, säger Arne Andersson. Ungefär 70 procent av webbhandlarna har enbart försäljning på nätet. – Men min bedömning är att detta kommer att förändras med tiden. Fler och fler traditionella handlare vill också synas på nätet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063