Servicehandeln växer starkt
Under kvartal tre i år var det framför allt fastfoodrestaurangerna som hade det starkaste tillväxttalet med en ökning på 4,5 procent. Kaféerna hade under årets första hälft en tillväxt på sju procent, vilket de inte riktigt nådde det trejde kvartalet. Men enligt ett pressmeddelande från Servicehandlarna så låg landets kaféers tillväxt på 3,6 procent jämfört med föregående år. – Det är ett styrkebesked att svensk servicehandel nu uppvisar den starkaste tillväxttakten på två år. Samtliga segment växer, men allra snabbast växer fast foodmarknaden just nu, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast food. Det tredje kvartalet har också varit bra för spel- och tobaksbutikerna som för första gången under året lyckades vända negativa tal till så ökade spel- och tobaksbutikerna omsättningen med 3,1 procent under tredje kvartalet i år. Minilivssegmentet uppvisade en ökning med 4,0 procent jämfört med samma period år 2009. Detta efter två negativa kvartal följt av ett kvartal med nolltillväxt. Trafikbutikerna hade den svagaste tillväxten i branschen och ökade med blygsamma 1,7 procent. ”Sett till hela branschen är omsättningsutvecklingen den starkaste på två år. Branschens framtidstro har dock minskat sedan föregående kvartals rekordnivå. Den tidigare höga optimismen förklaras främst av att man från lågkonjunkturens botten bara kunde växa åt ett håll, uppåt. Den dämpade framtidstron bland branschens företag bör därför sannolikt tolkas som ett styrkebesked”, skriver branschen i Servicehandelsindex kvartal tre år 2010.