23948sdkhjf

Clas Ohlson öppnar fler butiker

Nya butiker och egna märkesvaror ska lyfta Clas Ohlson från den försäljningssvacka som bolaget är inne i.

Investeringar i butiksbeståndet som renovering av gamla butiker och etablering av nya ska lyfta Clas Ohlson ur den svagare försäljningsutveckling som omgärdat bolaget de senaste kvartalen. Klas Balkow , vd för Clas Ohlsons säger i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt att man inte lyckats möta upp försäljningen i jämförbara butiker de senaste två kvartalen. – För vår del är det viktiga att vara en prisledande aktör på marknaden och vi jobbar kontinuerligt med våra priser för att vara konkurrenskraftiga. Det kommer vi aldrig att tumma på. Det är viktigare än enskilda prisutspel, säger Klas Balkow. På grund av den minskade försäljningen har hållbarheten i bolagets långsiktiga prognos om en genomsnittlig ökning av försäljningen om 15 procent ifrågasatts. Bland de förklaringar som Klas Balkow ger till Nyhetsbyrån Direkt finns bland annat att tillväxten av nya butiker minskat från 30 procent årligen till 15 procent. Höga elpriser för konsumenterna under vårvintern har spelat in på konsumtionen i bolaget och att försäljningen i sommar hade tuffa jämförelsetal, tillsammans med negativa valutaeffekter. Men även en ökad konkurrens och viss kannibalisering på de egna butikerna spelar in. Samtidigt ser Clas Ohlsons vd ytterligare möjligheter för fler svenska butiker, fem nya Clas Ohlsonbutiker öppnar under hösten, samtidigt ska britterna få ytterligare mellan sex och tio nya butiker i år. Kedjan ska höja ambitionsnivån vad gäller nyetableringar. Totalt under räkenskapsåret 2010/2011 ska mellan 17 och 22 nya butiker öppnas. Bolaget satsar också på att fortsätta utveckla sortimentet av egna märkesvaror, vilket ska utgöra en fjärdedel av sortimentet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079