Stort sug efter lyxprylar
Rapporten som vittnar om ett oväntat stort sug efter exklusiva produkter visade att det anrika lyxmärket har vind i seglen. Det tredje kvartalet bjöd på en försäljningsökning om 31 procent, framför allt i de egenägda butikerna. Försäljningen för de första nio månaderna uppgick till 1 664,8 miljoner euro, eller drygt 14 825 miljoner kronor, enligt delårsrapporten. Bland de produktkategorier som lyfts fram i rapporten har siden och textil haft en försäljningsökning på 20 procent under årets första nio månader, efter ett utmärkt försäljningsmässigt tredje kvartal, skriver Hermès. Även läderprodukter har haft ett riktigt bra försäljningsår hittills och under de första nio månaderna har försäljningen ökat med 22 procent, framför allt på grund av små läderaccessoarer och ett högt tryck på läderväskor. Nyhetsbyrån TT uppger att aktien tog ett glädjeskutt rakt upp med fyra procent efter rapporten.