Dialect gör cityentré
I början av december ska lokalen på Kungsgatan vara omvandlad till en trendriktig butik med modekänsla. Dialect, som hittills främst vänt sig till företagare, öppnar konceptet You by dialect med inriktning på privatkunder. Samtidigt med öppningen på Kungsgatan är det också premiär för butiken i Kista galleria. Firas Mohamad , verksamhetsansvarig för You by Dialect, förklarar det nya konceptets plats i kedjan: – Dialect säljer helhetslösningar främst till mindre företag. Vi är ett leverantörsoberoende företag med fokus på att sälja anpassade lösningar som ska hjälpa företagen att fungera effektivare. Våra Dialectbutiker ligger i industriområden över hela landet. Ideén till de nya butikerna var uppköpet av den konkursade butikskedjan Aircall. – Vi insåg tidigt att vi inte skulle driva Aircallbutikerna vidare, utan de lades ner. Vi behövde göra något helt nytt, byggt på det stora kunnande och den attityd som finns hos Dialect. Det nya butikskonceptet är skapat av arkitektbyrån Electric Dreams, som även inrett Monki och Weekday-butiker. – Vi vänder oss till Kungsgatans publik av medvetna privatpersoner samt till småföretagare i manschettbranscher – konsulter, advokater, frilansande journalister och designers. Butiken på Kungsgatan är i två plan. Från bottenplanet, där butiken för privatpersoner finns, leder en trappa upp till övre plan där företagskunder kan få hjälp. – För att serva företagskunder på bästa sätt öppnar vi redan klockan åtta på morgonen. Den som har ett problem ska kunna lösa det i början på arbetsdagen, säger Firas Mohamad. Just nu pågår rekryteringen till butikerna. Dialect söker ”sköna människor” som på ett trevligt och mjukt sätt kan kartlägga kundens behov och föreslå bästa lösning. – Det ska vara som när du köper jeans – säljaren letar fram några alternativ, du provar och låter passformen, snarare än varumärke och pris avgöra vilket par du väljer att köpa. Dialect säljer på funktion, inte på varumärke. Det innebär bland annat att sortimentet begränsas till det som företagets experter vet fungerar bäst och som är lättast att integrera i en kanske redan befintlig lösning. Produkterna ska ligga framme och påslagna så att kunden ska kunna testa produkter och tjänster live. Kunden kan ringa, lyssna på spotify och blogga direkt från datorerna i butiken. Dialect tar också hänsyn till att mobiler, datorer och hörlurar är en del av modebilden. Därför finns speglar i butikerna för att kunden ska kunna se hur de sitter på. – Vi kommer definitivt att skilja ut oss från mängden av andra butiker i det här segmentet, säger Firas Mohamad.