Rusning efter skor
Skoförsäljningen under oktober 2009 ökade med 22 procent men trots det lyckades alltså skobutikerna locka kunder att köpa nya skodon i år. – Ett enormt styrkebesked som förstärker bilden att skor är i centrum för modet, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil. Däremot gick det lite sämre för klädförsäljningen. Försäljningen av kläder minskade med 4,6 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Svensk Handel Stil:s Blixtindex för oktober månad. Blixtindex mäter försäljningstillväxten i fackhandeln i jämförbara enheter (like for like) och i löpande priser. Ackumulerat under året har försäljningen av kläder varit oförändrad och skoförsäljningen ökat med 7,8 procent. Mikael Sandström tror att november kommer att bjuda på en bra försäljningsmånad både vad gäller skor och kläder. – Däremot var november en svag försäljningsmånad förra året varför vi har goda chanser att se plussiffror för både kläder och skor i den innevarande månaden, säger Mikael Sandström.