23948sdkhjf

Bjud in kunden med alla sinnen

Se butiken som en teaterscen: väl ljussatt, med scenväxlingar och välregisserade medarbetare som drar föreställningen åt ett och samma håll. Det rådet gav Lars Tibell, tidigare konstnärlig ledare på bland annat Malmöoperan, till deltagarna på seminariet Framtidens butik som hölls i förra veckan.

Konsumenterna blir allt mer kräsna och krävande och att ge kunden en köpupplevelse ut­över den vanliga är ett allt mer vedertaget sätt att knyta kunderna närmare butiken. När man pratar om upplevelser handlar det ofta om jippon av olika slag. Det arrangeras provsmakningar, bjuds på underhållning och genomförs modevisningar, allt för att få de svårflörtade kunderna att stanna längre i butiken och köpa mer. Jippon och underhållning i all ära, men det behöver inte vara påkostade arrangemang för att ge kunden den positiva upplevelsen. Många gånger räcker det med en service som är lite mer än kunden förväntar sig eller en ovanligt snygg och spännande butik. Upplevelser kan som bekant vara både positiva och negativa, och det är viktigt att tänka på att kunderna ofta kommer ihåg de negativa upplevelserna lika starkt som de mer angenäma. Dessutom pratar de lika gärna om dem med sina vänner och bekanta, många gånger är det helt enkelt en bra story. Men för att få kunderna att göra en bra story av en positiv upplevelse krävs ofta något utöver det vanliga. En butik där ljuset fungerar som teaterscenens spotlight för att sätta fokus på en exponering eller en särskild vara, där man använder ljud för att förstärka köpbudskapet, där det cirkulerar dofter, där kunderna kan känna på varorna och där man appellerar till god smak – oavsett om kunden kan smaka på varan eller inte – ger kunderna just den upplevelse som de uppskattar. Alla jobbar med att förstärka kundernas synintryck, men glömmer att det finns ytterligare fyra viktiga sinnen; hörsel, doft, känsel och smak. Sinnen som många gånger är underskattade när det handlar om butiksmarknadsföring. Den butik eller butikskedja som lyckas ge kunderna det lilla extra, som kan erbjuda en köpupplevelse utöver det vanliga kan se sig som en god kandidat till att bli vinnaren i kampen om kunderna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.118