23948sdkhjf

Han vände Intersport med nytt koncept

En rörig start på 2000-talet med avhopp av ett antal medlemsbutiker i Stockholm blev startskottet på ett intensivt förändringsarbete inom Intersport. – Vi har vänt på de flesta stenar och vissa stenar har varit tyngre än andra, berättar vd Fredrik Johanson, som i dag kan glädjas åt en drygt 30-procentig tillväxt sedan arbetet med att vända Intersport drog igång.

Med 153 butiker runt om i landet är Intersport en av Sveriges största sportkedjor. Sedan kedjornas stora entré på 1960- och 70-talen har Intersport vunnit allt större mark och tillsammans med branschkollegorna Stadium och Team sportia står sportkedjan i dag för över hälften av svensk sporthandel. Men i början av 2000-talet såg det inte lika ljust ut för kedjan. Situationen präglades bland annat av oenigheter mellan butiker och koncept­ägare om vilket håll man skulle gå åt. År 2005 gick företagets enskilt största medlem, Raketsport, ur samarbetet vilket minskade närvaron på den viktiga Stockholmsmarknaden. Och året därpå, då konkurrenterna ökade sin omsättning med totalt 8 procent, backade i stället Intersport med drygt 3 procent till tre miljarder kronor. Det var då bolaget insåg att det var dags att möta utmaningen med förändringar. Med nytillträdde vd Fredrik Johanson i spetsen tog Intersport år 2006 fram en ny affärsplan och konceptplattform för de närmaste åren. Till de viktiga ledorden i arbetet hörde enhetlighet och tydlighet. – Kunderna i dag förväntar sig att Intersport är en mer enhetlig kedja med samma sortiment, priser, bemötande och service, säger Fredrik Johanson. Utvecklingen och kravet på att vara tydlig var förstås inte unik för Intersport – att ett par träningsbyxor i dag likaväl kan inhandlas i en vanlig modebutik gör det svårare för sporthandeln att synas, och för det krävs tydlighet. Bruset av inköpskanaler – inte mindre än vart femte svenskt företag erbjuder i dag e-handel – gör det dessutom ännu svårare att nå ut. På Intersport valde man att göra en total genomlysning av företaget, titta på allt från erbjudande till hur kunden såg på konceptet samt se över de interna processerna. Egna kundundersökningar visade att kunden inte kunde skilja på de olika konkurrerande sportkedjorna. För att förtydliga erbjudandet togs fem sortimentskategorier fram som varje Intersportbutik numera ska satsa på.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063