Ikea hoppas på 100 miljoner till världens barn
Till och med den 23 december donerar Ikea Social Initiative 10 kronor för varje mjukdjur och barnbok som säljs på möbelvaruhusen världen runt till UNICEF och Rädda Barnen. Pengarna går till projekt för att ge barn möjlighet till god utbildning. Mjukdjurskampanjen har gått årligen sedan 2003 och hittills har man samlat in 238 miljoner kronor, vilket hjälpt åtta miljoner barn till utbildning. Årets kampanj har som målsättning att samla in ytterligare 100 miljoner kronor och om det blir utfallet så kan UNICEF och Rädda Barnen starta nya utbildningsprojekt i 22 länder. Mellan den 17 och den 23 december ingår samtliga produkter på Barnens Ikea i kampanjen. – Med mer än 300 Ikeavaruhus och många miljoner kunder som går med i mjukdjursrörelsen för barns utbildning, kan vi ha en omfattande och långsiktig påverkan på barns liv. I år hoppas vi samla in 100 miljoner kronor extra och samtidigt skapa ökad medvetenhet om vikten av utbildning. Detta kommer att hjälpa miljontals barn att lära sig saker och att utvecklas, säger Marianne Barner, ansvarig för Ikea Social Initiative.