Varumärket är din bästa vän
Thomas Gad är varumärkesexpert och grundare av konsultföretaget Brandflight. Han har bland annat varit med och utvecklat slogans som Nokias ”Connecting people”. – Jag har utvecklat och drivit idéer som har syftat till att människor ska bli sympatiskt inställda till att välja en viss produkt. Ett varumärke ska vara som en vän, varm och omtänksam, villig att göra saker tillsammans med dig. En vän som ibland överraskar och överträffar dina förväntningar, säger Thomas Gad. Han talar om det han menar är framtidens varumärken, så kallat ”relationship branding”. Han lyfter fram Disney som ett exempel på ett varumärke som uppnått en djupare mening snarare än att bara leverera en produkt eller en tjänst. – Disney hjälper en att minnas sin egen barndom tillsammans med sina barn. Denna återspegling skapar ett djup i varumärket. I morgonens Dagens Handel kan du läsa mer om långsiktigt varumärkesbyggande. Och Thomas Gad bjuder på sina bästa tips för hur du ska lyckas med det.