23948sdkhjf

Exportframgångar för svensk frisörduo

Hårvårdsserien Sachajuan som släpptes för några år sedan har gått riktigt bra utomlands. Men nu ska exporten öka. 20 marknader är målet.

När Sacha Mitic och Juan Rosenlind öppnade sin första frisersalong i Stockholm år 1997 hade de inriktningen klar. Yrkesskickligheten, inredningen, kundbemötandet, produkterna – allt skulle hålla internationell klass. I dag är Sachajuan tre frisörsalonger och en högkvalitativ hårvårdsserie på export i både Europa och USA. I Sverige säljs produkterna på Sachajuans salonger, på Åhléns och Apoteket. I dag finns de i hela Skandinavien, Hong Kong, Frankrike, USA, Danmark, Schweiz och Österrike. Målet är att de ska finnas på 20 marknader år 2014. – Vi är både ett tjänsteföretag och ett exporterande grossistföretag. Det är två verksamheter med helt skilda villkor, säger Richard Wikström, företagets vd sedan två år. I Sverige är kombinationen tjänsteföretag-exportföretag dock ovanlig. – Svenska banker och riskkapitalister förstår inte att en frissa behöver pengar till produktutveckling och exportorganisation, säger Richard Wikström. Den svenska frisörmarknaden beskriver han som misskött och provinsiell till följd av politiska beslut. I morgondagens papperstidning kan du läsa allt om Sachajuans framgångssaga.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.053