23948sdkhjf

Handeln kan bli ännu attraktivare

De flesta företagare vet – eller tror sig ha en uppfattning om – hur deras varumärke uppfattas av sina kunder. Men hur mycket vet man egentligen om vilket värde varumärket har som arbetsplats?

Vi står inför ett stort generationsskifte på arbetsmarknaden, många av den stora fyrtiotalistkullen har börjat gå i pension och arbetsmarknaden behöver fyllas på med nya förmågor. Det är många företag, organisationer och förvaltningar som ska konkurrera om de duktigaste arbetstagarna. Enligt årets karriärbarometer som för ett tag sedan presenterades av Universum är H&M, Ikea och Google de mest populära arbetsgivarna om unga ekonomer får välja. Ica ligger på plats sju, Adidas på tionde plats och L’Oreal på delad trettondeplats. För data/IT-utbildade är det – inte förvånande – IT-företag som Google, Apple och Microsoft som lockar mest, men på 15 i topp-listan finns också handelsföretag som Ikea på plats fyra och H&M på sjundeplats På Scandinavian retail forum, som arrangerades i Stockholm i förra veckan, talade konsulten Anna Dyhre om vikten av att bli en attraktiv arbetsgivare. Det kallas employer branding. Och att det inte krävs skyhöga löner för att locka unga arbetstagare visar det faktum att det är två lågprisföretag som inte är kända för exklusiva avtalsvillkor som toppar Universums listor. Däremot mjuka värden som balans mellan arbete och privatliv, ha ett fritt arbete och själv kunna styra sina arbetsuppgifter. Anna Dyhre jämför en attraktiv arbetsgivare med en modern Miss Universum; sexig, smart och med framtidsutsikter. När Miss Universum bjuder upp är det ingen som nobbar, inte heller när det moderna smarta företaget erbjuder jobb. Kappahl blev för andra året i rad en av fem vinnare i tävlingen om Årets bästa arbetsplats. Handeln är en intressant bransch för framtidens arbetstagare med stora utvecklingsmöjligheter. Men lyckas vi förmedla det till alla nyutexaminerade akademiker och andra unga som ska ut i arbetslivet? Det är hög tid att ge handelsföretagens varumärket ett lyft också mot arbetstagarna, innan den stora huggsexan om de bästa börjar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125