23948sdkhjf

Rättvisemärkt fortfarande marginellt

Svenska konsumenter ligger inte i topp när det gäller kunskap om och handel med rättvisemärkta produkter. Det framgår av en ny rapport från Fairtrade Sverige.

I Fairtraderapporten 2010 som för första gången publicerades igår, framgår att svenska konsumenter köpte Fairtrademärkta produkter för i genomsnitt 95 kronor under 2009. Det kan jämföras med schweizarna som handlade rättvist för 246 kronor. Kännedomen om Fairtrademärket ligger idag på 51 procent i Sverige, jämfört med Storbritanniens 82 procent. - Sverige kan göra mer. Att i högre utsträckning gå över till Fairtrade-märkta produkter är ett konkret och enkelt sätt att skapa förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina levnadsvillkor, säger Helena Markstedt, generalsekreterare på Föreningen för Fairtrade. Hennes målsättning är att Sverige ska bli världsledande på Fairtrade. Idag ligger Sverige på sjunde plats efter länder som Storbritannien, Irland och Danmark. I rapporten görs flera internationella jämförelser: ”Internationella exempel visar att företag som vågar satsa på Fairtrade har stor makt att förändra. När Cadbury´s Fairtrade-märkte sina chokladkakor tredubblades försäljningen av Fairtrade-certifierad kakao i Ghana. I Sverige är mindre än var 20:e banan som köps Fairtrade-märkt. I Finland är en av sex bananer märkta och i Schweiz är mer än hälften av alla bananer som säljs Fairtrade-märkta. Skillnaden beror framför allt på att stora matvarukedjor i Finland och Schweiz valt att helt och hållet satsa på Fairtrade-märkta bananer.” - En målmedveten satsning från svenska företag för att öka Fairtrade-märkta produkters andel på marknaden skulle ge större möjligheterna för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina levnadsvillkor, säger Morgan Zerne vd för Fairtrade Sverige. Fairtrade-rapporten presenteras i samband med Fairtrades stora kampanj Fairtrade Fokus.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062