Detaljhandlare, sälj inte ut julen!
Ett känt faktum är att decemberförsäljningen i stor utsträckning bärs upp av mellandagsreorna, som ju i vissa branscher kan börja redan andra veckan i december. Jultomten gråter säkerligen över hur vi glömmer detta när vi tolkar julsiffrorna. Ikea börjar redan första halvan av september att sälja julprydnader. Om Ikea – som man sällan hör negativa omdömen om – har jag hört många säga: ”De som normalt är så bra på att förstå sig på kundernas innersta behov, varför börjar de så tidigt, känns inte kul, hösten har knappt börjat och så är det jul på Ikea”. Julkänslan får sig en knäck när julen börjar för tidigt. Kedjorna Hemtex och Guldfynd köper in så stora mängder julprydnader att man flera veckor före jul får börja rea, och under hela januari hänger julgrejerna kvar. Förlåt Hemtex, ni har ju gjort en stor grej i er förnyelse att inte sälja hårda saker så hos er slipper vi väl i januari se dessa trista korgar med julprydnader till 80 procent rabatt … eller hur? Vissa livsmededelsbutiker tycks gilla ramsan ”… och julen vara ända in till påska”. Jag tänker på julmusten som säljs till reducerat pris under vintermånaderna. Exemplen kan staplas på varandra i all oändlighet, till exempel redan när kräftskivorna är i full gång och många tänker på snapsar, då börjar försäljningen av Blossa argångsglögg … och Tomteland i Dalarna har öppet året runt. Julgalan 2010 (julbord med underhållning) körde värsta annonskampanjen redan i april, medan den förra vintern fortfarande höll oss i sitt järngrepp. Visst förstår jag att man här måste börja en tid innan, men inte i april. När det gäller reklam är ju en del kedjor igång redan till lönehelgen i slutet av oktober. Är kreativiteten så låg att det enda som finns att tillgå är en stundande jul? Julen utarmas! Idag är ju en vanlig kommentar att ”i vår familj ger vi inga julklappar, vi sparar de pengarna och handlar på mellandagsrean i stället”. Detaljhandel, låt julen bli kortare! Sälj inte ut julen! Julutdragarna behöver en spark i baken. Försäljningen skulle vinna på det. Konsumenterna kan till och med se ned på företag som börjar för tidigt, man ser dem som hungriga okänsliga vargar som till varje pris vill suga musten ur varenda plånbok. Använd kreativiteten för att skapa nya idéer kring hur vi ska få 2010-talets konsumenter att vilja besöka och shoppa i våra butiker under höstmånaderna. Hur skulle du inom din bransch och inom ditt företag kunna agera?