23948sdkhjf

Handeln – en arena för mångfald och rörlighet

Det är stort fokus på mångkulturfrågorna just nu, inte minst efter riksdagsvalet. Diskussionerna har kommit mycket att handla om flyktingpolitik, integration och diskriminering. Men en aspekt som sällan kommer upp är de stora fördelarna med ett mångkulturellt samhälle ur näringspolitisk synvinkel.

Detta var något som dock diskuterades på seminariet Lönsam mångkultur som Dagens Handel och Fri Köpenskap arrangerade tillsammans med Svensk Handel i veckan. Här fanns representanter från såväl stora som små företag, från organisationer och offentliga institutioner. På seminariet ventilerades bland annat mångfaldens betydelse för transnationella företag på den globala handeln. Öppna gränser handlar inte om ett ensidigt givande och tagande utan om ett ömsesidigt utbyte. Migranter och kosmopoliter med kunskap om olika affärskulturer ökar förståelsen mellan länder. I slutänden förbättrar dessa personer handelsströmmarna och får den ekonomiska tillväxten att öka. I tider då det egna landets ekonomiska utveckling är blygsam är det desto viktigare att skapa goda handelsrelationer till länder som har en snabbare utveckling. Det finns många länder där möjligheterna är stora för svenska företag. Men det gäller att vara med på tåget från början. Även på regional och lokal nivå spelar den kulturella mångfalden en viktig roll för handeln och näringslivet i stort. Den kulturella mixen innebär att vi i Sverige har fått in nya idéer som gjort det svenska näringslivet mer dynamiskt. Det finns 70 000 företagare med invandrarbakgrund i vårt land. Tillsammans skapar de en kvarts miljon jobb – arbetstillfällen som inte bara är nödvändiga för vårt samhälle utan som också behövs för landets ekonomiska tillväxt. Många handelsföretag har insett det stora värdet i att ha mångfald bland sina medarbetare. Målet för flera stora kedjor är att ha en personalstab som speglar kunderna i upptagningsområdet. Butiker där det talas sju olika språk lockar kunder från ännu fler språkområden än så. Handeln är till sin natur en arena för mångfald och rörlighet. Framgångsrika handlare har alltid varit blixtsnabba med att anpassa sig efter en skiftande marknad. Att mångkultur är lönsamt behöver paradoxalt nog ändå påpekas. Kanske inte främst för handlarna – men för många andra i vårt samhälle.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.344