Medvind i sporthandeln
I Sverige dominerar tre sportkedjor. Stadium, Team sportia och Intersport är överlägsna, i alla fall om man ser till omsättningssiffror. Men det är inte bara de ”tre stora” som konkurrera om den svenska sportmarknaden. Den norska kedjan XXL Sport och vildmark har etablerat sig i Sverige. Samtidigt talas det mycket i branschen om att den franska sportjätten Decathlon är på väg till Sverige. Decathlon har runt 450 butiker i 15 länder runt om i världen. Frågan är hur svenska sporthandlare ställer sig till den ökande konkurrensen. – Jag är inte förvånad över att det finns ett stort intresse för den svenska marknaden. Jag önskar nya aktörer lycka till. XXL:s etablering har ökat konkurrensen, men det gör att vi sporras till att utveckla våra egna butiker och koncept, säger Fredrik Andreasson, vd Team sportia. I Dagens Handels branschkoll, som kommer i tidningen imorgon, står mer om sporthandeln, vilka utmaningar den står inför och vad aktörerna själva tror om framtiden.