Konsten att anpassa sig till nya tider
För ett par år sedan handlade det om skivbutikerna. En efter en stängde de igen, i mars 2009 stängdes dörrarna för gott hos Stockholms största skivbutik, Mega store. Och man hade sällskap av både stora och små butiker runt om i hela landet. Idag är det mer regel än undantag att en stad helt saknar skivbutik, de konsumenter som mot förmodan vill inhandla en cd får vända sig till livsmedelsbutiken, trafikbutiken eller göra inköpen via internet. Och nu har turen kommit till bokbranschen. Allt fler boklådor läggs ned, få nya öppnar. Av landets 290 kommuner saknar 96 en bokhandel. I 141 kommuner finns endast en enda regelrätt bokhandel kvar. Förklaringarna är många enligt förläggarna och företrädare för bokhandlarna. Lågkonjunktur, digital utveckling, nya aktörer och konsumenternas förändrade köpbeteenden är några argument som hörs i debatten om bokhandelns framtid. Liksom när det gäller skivbutikerna har e-handeln, dagligvaruhandeln och servicebutikerna tagit en stor del av kunderna från den traditionella bokhandeln. Men den digitala utvecklingen oroar också, redan har nedladdningsbara ljudböcker slagit stort, nu frågar branschen sig hur stort det kommer att bli att ladda ner böcker till läsplattor och moderna mobiltelefoner. Nu har inte skivbutikerna försvunnit helt. Det finns ett antal – och faktiskt ett betydande antal – skivbutiker som kämpar sig kvar till många entusiastiska kunders glädje. Den gemensamma nämnaren för dessa är anpassning. De har anpassat sig för nya tider och valt egna vägar för att överleva. Vissa kombinerar skivförsäljningen med andra typer av varor eller serviceerbjudanden. Andra har nischat sig för att locka de riktigt intresserade och kan på så sätt öka sitt upptagningsområde – många har kunder från hela landet. Det är också dessa utvecklingsmöjligheter som bokbranschen nu diskuterar och testar. Om några år kommer vi att få se vilka som har lyckats. Det är viktigt för alla i handeln att följa bokbranschens utveckling och ta lärdom av både skiv- och bokhandelns erfarenheter. Liksom att följa utvecklingen i hela handeln. Vilken bransch står näst på tur?