Svenska boklådor i kris
Sedan 1997 har bokbranschen upplevt en lång framgångsperiod. Fram till 2008 och 2009 då den svenska bokmarknaden stagnerade. Försäljning och lönsamhet har sjunkit och förlagen har skurit ner sin utgivning. KF Media är en av de största aktörerna i den svenska bokbranschen. För att lyfta industrin ur lågmarginalträsket ska man ta kontroll över hela kedjan, från förlag till bokköpare, så kallad vertikal integration. KF Medias verksamheter innefattar Nordstedts, Rabén & Sjögren, Bokus, Akademibokhandeln, bokklubbar och bokförsäljning inom matkedjan Coop. Affärsområdet har alltså flera olika försäljningskanaler, som innefattar allt från bokkedjor (Akademibokhandeln) och internet (Bokus) till dagligvaruhandeln (Coop). Frågan är om man då inte konkurrerar med sig själv? – Våra verksamheter är en god representation för hur marknaden ser ut. Visst kan man se det som en konkurrenssituation, men man kan också se det som ett komplement. Dessa olika försäljningskanaler lever bäst vid sidan av varandra, säger Maria Hamrefors, vd för KF Media. Hon menar att kundernas köpbeteende varierar och därför finns det plats för de olika försäljningskanalerna att verka parallellt med varandra. Thomas Wyatt är vd för Svenska Bokhandlareföreningen, en branschorganisation för landets bok-, pappers- och kontorsvaruhandlare. Många medlemmar är enligt Thomas Wyatt ”en bokhandel i en medelstor svensk stad”. Alltså de som måste hävda sig i konkurrensen mot de riktigt stora drakarna. Thomas Wyatt ser bland annat kundlojalitet som ett framtida konkurrensverktyg. Speciellt på något mindre orter. – Det gäller för boklådorna att skapa goda kontakter med sin kundkrets. Det är ett jättejobb, men det är nödvändigt för att överleva. I Dagens Handels branschkoll, som finns i papperstidningen imorgon, kan du läsa mer om bokbranschen och vilka utmaningar den står inför.