23948sdkhjf

Stor granskning av sociala medier

Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna inleder nu en granskning av marknadsföringen på sociala medier. Syftet är att skapa gemensamma och tydliga riktlinjer för vad som är tillåtet.

Genom granskningen av sociala medier vill konsumentombudsmännen i Sverige, Danmark, Finland, Färöarna, Island och Norge i första hand få en samlad bild över vilka olika typer av marknadsföring som förekommer där. Därefter ska en granskning om marknadsföringen bryter mot de regler som redan finns för elektronisk marknadsföring inledas. Detta meddelar Konsumentverket. Redan nu kan det konstateras att det finns olika typer av reklam på sociala medier. Det förekommer vanliga banner-annonser, men även riktad marknadsföring. Reklam via e-post och sms kräver att mottagaren sedan tidigare samtyckt till att ta emot reklam från avsändaren. Det kravet måste också ställas på en del av den marknadsföring som sprids genom sociala medier, anser de nordiska konsumentombudsmännen. De vill därför titta närmare på var gränserna går enligt den lagstiftning som gäller i dag. Konsumentombudsmännen är dessutom särskilt intresserade av den marknadsföring som riktar sig direkt till barn. Lagen ställer hårdare krav på den reklam som riktar sig till barn och dessa regler gäller även för sociala medier.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062