Vi behöver stolta vinnare
Att vinna Retail Awards är inte att vinna vilken tävling som helst. Att över huvud taget bli nominerad som en av tre i en klass, där det finns tiotusentals aktörer, är en bedrift i sig. Och att bli korad som vinnare är något som man ska vara mycket stolt över. Och stolt vinnare kan man kalla Mekonomen, som vann i kategorin Årets butikskedja på Retail Awardsgalan i mars i år. Juryns val blev en bekräftelse på att företagets arbete med att utveckla kedjan från tråkiga bilverkstäder till moderna fritidsbutiker för hela familjen var helt i rätt i tiden. En bekräftelse som Mekonomen stolt har delat med sig till såväl kunder som leverantörer och medarbetare. Under våren fanns medaljen från Retail Awards med i annonser och tv-reklam, och för medarbetare i butiker och kontor finns den ständigt med som en påminnelse om att man arbetar i ett företag som är framgångsrikt. Mekonomen är bara ett exempel på hur man stolt kan påminna om sina framgångar. Något som vi annars är dåliga på i Sverige, där Jantelagen är stark. Men att slå sig för bröstet för att man är duktig är inte bara sunt, det är också nödvändigt, speciellt i dagens läge där konkurrensen är tuff och konjunkturen svajig. I dagarna går startskottet för Retail Awards 2011. I mars ska priser delas ut till framgångsrika företag och personer inom handeln, som har utmärkt sig med kreativa och innovativa lösningar, i tolv olika kategorier. Men redan nu startar sextio namnkunniga jurymedlemmar det grannlaga arbetet med att vaska fram, sortera och välja ut i första hand 36 nominerade och senare 12 vinnare som får ta emot priset på galan i Stockholms stadshus. Vinnare som sedan stolta kan berätta om sina framgångar.