23948sdkhjf

Kedjorna – klädhandelns stora vinnare

Efter ett par svaga år börjar klädhandeln ta fart igen. Klädjättarna fortsätter att tuffa på genom att plocka marknadsandelar från mindre aktörer. Ser man till helheten är klädhandeln i dag en välmående bransch. Men det beror till stor del på att de stora kedjorna går bra.

Detaljhandelsanalytiker som Dagens Handel har pratat med ger en bild av en välmående klädbransch. Vilket till stor del beror på att klädjättarna plockar marknadsandelar generellt sett. Under 2009 öppnade de stora klädkedjorna många nya butiker, samtidigt som man gynnades av en svag krona under sommarmånaderna. Sammanlagt växte omsättningen för de största kedjorna med 12,5 procent, det visar en kartläggning som branschtidningen Habit har gjort. Om kedjorna plockar marknadsandelar måste det finnas aktörer som förlorar marknadsandelar. Enligt analytikerna lyckas kedjorna med sin expansion bland annat på grund av att de har större marginaler och en kostnadseffektiv inköpsprocess, där handel ofta bedrivs i produktionsländer med låga priser, exempelvis i Asien. – Sämre ställt är det med medelstora klädföretag, med 5–30 anställda, som har snäva marginaler, säger en analytiker, och menar att det är denna grupp som får kämpa sig fram i branschen. Bilden bekräftas av Maria Sandow på Svensk Handel stil. – Modebranschen i stort ser bra ut. Antalet butiker ökar, men det är framför allt kedjorna som ökar. Den fria fackhandeln har det tufft. Läs mer om klädhandeln i Dagens Handels branschkoll. Där kan du se utvecklingen av branschen de senaste tio åren och läsa kommentarer av bland andra JC:s vd Lea Rytz Goldman och Roger Kylberg, vd på Boomerang.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064