23948sdkhjf

Lågpriskedjan ser en vändning

Den tyska lågpriskedjan Lidl har haft uppförsbacke i Sverige. Verksamheten går med förlust sedan starten och förra året minskade försäljningen för första gången. Men de tyska ägarna har tålamod. Under våren och sommaren har försäljningen ökat och förlusten minskat.

– Nu ska vi bli tydligare och berätta för kunderna att lågt pris också kan betyda bra kvalitet, säger Werner Evertsen, ny vd för svenska Lidl sedan i höstas. Med honom blev Lidl ett tillgängligare företag. – Norden har en tradition av stor öppenhet. Då är det fel att ha en ”no comments”-strategi som standardsvar, säger Werner Evertsen. Under sina sju år i Sverige har Lidl haft motvind. Förra räkenskapsåret (1/3 2009–28/2 2010) minskade omsättningen för första gången, från 5 179 miljoner kronor till 5 169 miljoner exklusive moms. Rörelseresultatet hamnade på minus 439 miljoner kronor, sämre än föregående års period minus 389 kronor. Men våren och sommaren har givit vad som kan vara ett trendbrott. Verksamheten går fortsatt med förlust, dock, om än mindre än tidigare. Några exakta siffror vill inte Werner Evertsen ge, men han säger att ledningen har gott om tålamod. Läs mer om Lidl och kedjans planerade expansion i dagens papperstidning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.049