23948sdkhjf

Succé för pensionärsmobilen

Lundabolaget Doros försäljning har fått en ny skjuts. Efter flera tuffa perioder bakom sig har pensionärsmobilerna lyft bolaget.

Smartphones, android, qwerty; begreppen är många och för den otekniske obegripliga. Dagens telefoner har hundratals funktioner och att ringa från mobilen har nästintill blivit sekundärt. – Det blev mindre och mindre knappar och mer komplicerade menyer med fler funktioner. Samtidigt fanns många äldre som inte efterfrågade det här. Det var ett segment som förbisågs av industrin, säger Jérôme Arnaud, vd för Doro, till Sydsvenskan. 2006 började Jérôme Arnaud dra upp riktlinjerna för Doro care, som är en produktlinje inriktad på äldre personer. Telefonerna har stora knappar och man kan ringa och ta emot sms. Telefonerna har utvecklats tillsammans med Ergonomidesign i Stockholm och Hjälpmedelsinstitutet i Lund. 2008 sålde Doro Care-produkter för 143 miljoner kronor. Förra året sålde man för 300 miljoner kronor och i år fortsätter försäljningsökningen. 75 procent av Doros omsättning kommer idag från just Care-produkterna – Det känns som vi har skakat dammet av mattan och snyggat till oss. Vi är samma företag men med en ny inriktning, säger Jérôme Arnaud.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063